Пошук ефективних моделей роботи із здібними та обдарованими дітьми
21 березня 2017 року на базі Дубовецької ЗОШ І-ІІ ступенів відбувся семінар вчителів фізики Байковецької ОТГ на тему «Пошук ефективних моделей роботи із здібними та обдарованими дітьми».
Метою семінару було: спрямувати діяльність учителів на удосконалення роботи щодо інтелектуального і творчого розвитку обдарованих учнів, досягнення оптимальних результатів у роботі з ними, привернути увагу до творчих напрацювань вчителів ОТГ з цієї проблеми.
Соціальний педагог Дубовецької ЗОШ І-ІІ ступенів Заяць М.І. підготувала презентацію «Організація роботи із здібними та обдарованими дітьми». Вона відмітила, що здібні учні відрізняються від своїх однолітків інтелектуальною розкутістю, нестандартним баченням проблем. Робота з ними вимагає напруження всіх зусиль, уміння піднятися до розуміння незвичайності, прагнення сприяти розвиткові особистості.
Соціальний педагог надала рекомендації педагогам, які працюють із обдарованими дітьми.
Методист Носко О.О. наголосив на необхідності створення кожним вчителем умов, за яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. У стінах школи в процесі вивчення фізики учень повинен знайти застосування своїх здібностей, відчути задоволення від досягнутих успіхів, мобілізувати себе на подолання труднощів.
Допомагає підтримувати інтерес до навчання в учнів з різними здібностями, нахилами та потребами індивідуальна диференційована робота на уроках, застосування рівневої диференціації, коли учень має право і можливість обрати об’єм та глибину засвоєння навчального матеріалу, оптимізувати своє навантаження. Досвід показує, що за цих умов навчання для кожного учня стає посильним і цілеспрямованим.
У роботі з обдарованими дітьми можуть бути використані такі форми навчання: індивідуальні, фронтальні (дискусії, семінари, дебати, організаційно-діяльнісні й рольові ігри), групові (парні, постійні групи зі зміною функцій, груповий поділ класу з однаковими завданнями, з різним завданням, із загальним звітом кожної групи перед усім класом).
На уроці розвинути обдарованість можливо тільки на 50%. Удосконалити навчально-виховний процес із обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагає організація фізичних гуртків, проведення позакласних заходів у межах предметних тижнів, залучення учнів до роботи з написання науково-дослідницьких робіт, захист навчальних проектів, виконання експериментальних робіт, участь в олімпіадах та творчих конкурсах різного рівня. Здібних учнів треба залучати до виготовлення моделей, приладів, до підготовки і проведення конкурсів, виставок, вечорів, уроків-семінарів, уроків-конференцій.
Носко О.О. відмітив, що не випадково засідання методоб’єднання проходить саме в Дубовецькій ЗОШ І-ІІ ступенів. Результати ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад засвідчують, що вчитель фізики Романів Т.В. створив належні умови для реалізації творчого потенціалу талановитих дітей, протягом останніх років підготував призерів та переможців ІІ етапу олімпіад з фізики, що свідчить про його систематичну і послідовну роботу з обдарованими дітьми:
2014/2015 н.р. – Юрків Юрій (9 клас, І місце);
2015/2016 н.р. – Флисник Анастасія – (8 клас, ІІ місце), Гуцайлюк Анастасія – (9 клас, ІІІ місце);
2016/2017н.р. – Флисник Анастасія (9 клас, І місце).
У зимовому етапі обласного «Фестивалю фізичного експерименту», який проведено 12.01.2017 р. на базі опорного кабінету фізики НВК «Лозівська ЗОШ І-ІІІ ступенів-ДНЗ», взяла участь учениця 9 класу Дубовецької ЗОШ І-ІІ ступенів Флисник Анастасія (Романів Т.В. виступив науковим керівником).
Романів Т.В. відзначив, що при роботі із обдарованими школярами, насамперед, розвиває потребу в саморозвитку таких дітей, варіативність і гнучкість мислення, заохочує оригінальність підходів у розв’язанні задач та спонукає до створення власних теорій і моделей, як вчитель фізики та інформатики зацікавлює змістом обох навчальних дисциплін.
Вчитель використовує різноманітні інформаційні технології, перед присутніми виступив на тему «Хмарні технології як інструмент роботи сучасного вчителя».
Члени міжшкільного методоб’єднання переглянули квест для учнів 7-9 класів «У пошуках відповіді» та ознайомилися із методикою проведення web-квестів.
Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирали і упорядковували інформацію, отриману з Інтернету, але також скеровували свою діяльність на поставлені перед ними завдання з фізики – теоретичні та експериментальні.
Учні поетапно виконали завдання, відповідали на додаткові супровідні запитання, створили причинно-наслідкові схеми, таблиці, графіки, оформили результати виконаних завдань у вигляді презентацій, разом із вчителем намітили шляхи самостійної роботи із зазначених тем і галузі практичного застосування отриманих результатів і навичок.
Пошукова діяльність перетворює учнів на активних суб’єктів навчального процесу, підвищуючи не лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати цієї діяльності і їх презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
Вчитель-методист Шемеля М.А. акцентував на важливості перетворення процесу розвитку здібностей дітей у цілеспрямований та керований, підвищення рівня усвідомлення обдарованими дітьми власних здібностей і можливостей, створення сприятливих умов для їхньої самореалізації, залучення до підтримки таких дітей та створення мотивації місцевих підприємців.
Шемеля М.А. розказав про можливості для наукових досліджень, творчої реалізації обдарованих дітей під керівництвом провідних науковців у «Центрі науки», який створюється у Тернополі, навів результати експертного вивчення забезпечення викладання предмета «фізика» в загальноосвітніх навчальних закладах області, кадрового, навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення, організації методичної роботи з педагогічними працівниками, які викладають цей навчальний предмет (за підсумками роботи обласної експертної групи, членом якої він був), ознайомив вчителів з текстами експертних контрольних робіт.
Вчитель фізики Шляхтинецької ЗОШ І-ІІ ступенів ім. О.Г.Барвінського Прус Б.М. проінформував присутніх про тренінг «Використання проектних технологій на уроках фізики у 7-9 класах», проведений ТОКІППО 9-10 березня 2017 року, в якому він брав участь, надав консультації щодо моделювання роботи вчителя і учнів під час реалізації навчальних проектів та формування активної позиції вчителя під час використання проектних технологій.
Учителі Байковецької ЗОШ І-ІІ ст. Погнерибко А.В., Стегниківської ЗОШ І-ІІ ст. Бутрин В.С. поділилися власним досвідом із зацікавленості дітей змістом фізики, пошуку і відбору обдарованих учнів та створення умов для розвитку їхніх творчих потенціалів, стимулювання особистісного розвитку школярів.
Всі учасники семінару отримали електронні версії матеріалів, методичні рекомендації з питань пошуку ефективних моделей роботи із здібними та обдарованими дітьми.