БАЙКОВЕЦЬКА СІЛЬСЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА

Тернопільська область, Тернопільський район

Чернелів-Руський

Дата: 05.04.2024 09:23
Кількість переглядів: 268

Фото без опису

Село Чернелів-Руський розташоване на річці Гнізна Гнила.

Поблизу села виявлено поселення трипільської культури, раннього залізного віку, черняхівської і давньоруської культур, розкопано поховання епохи бронзи та поморської культури, а також давньоруський могильник. Найвідомішою археологічною пам’яткою є могильник черняхівської культури, який упродовж майже чверті століття досліджував тернопільський археолог І. Ґерета.

Це один із найбільш досліджених черняхівських некрополів (розкопано близько 300 поховань); серед іншого виявлено два захоронення черняхівських вождів. Матеріали з цієї пам’ятки були експоновані на міжнародній виставці “Скарби східних ґотів” у м. Бремен (Німеччина).

Давня назва села – Черленів. У 18 ст. паралельно вживали іншу – Чернелів, що повністю утвердилася на початку 19 ст. Відтак Черленів став Чернелевом.

Перша письмова згадка – 10 березня 1410 р., коли, за часів правління короля Владислава ІІ Яґайла, населений пункт належав до Корони Польської. Староста подільський і теребовльський Петро Владкович у Теребовлі 10 березня 1410 р. підтвердив уклад кордону, що розмежовував Черленів від Остафія Давидовського.

1464 р. відбулося розмежування між Чернелевим та селами Киданці і Малий Ходачків. У 1508 р. населений пункт згаданий у документах як приватне містечко із замком, на шляху з Теребовлі до Збаража.

15 червня 1530 р. підстароста Кам’янецький Ян Срочицький отримав від короля Сиґізмунда І дозвіл заснувати на місці села Борек місто з маґдебурзьким правом; він хотів збільшити свої володіння за рахунок Чернелева, і тоді його власник Станіслав Давидовський для підтвердження своїх прав подав у суд як доказ акт від 1410 р. про розмежування населених пунктів.

У другій половині 16 ст. містечко належало Сапиговським і Давидовським. Після Люблінської унії Чернелів як містечко почав занепадати, оскільки втратив своє значення прикордонного форпосту.

У 16 ст. у селі розташовувався монастир, в якому була Чудотворна ікона Матері Божої. Зберігся так званий Чолганський камінь – найстаріший на Тернопільщині надгробок із датою 1569 р. (за іншою версією прикордонний стовп).

У 17 ст. через Чернелів пролягав шлях зі Збаража до Тернополя. Саме ним проїжджав 27 листопада 1672 р. німецький мандрівник Ульріх Вердум, який залишив відповідний запис у своєму щоденнику.

1832 р. душпастирював Тимотей Залуський; велика земельна власність належала Рохові Кеплічу. 1851 р. діяла парафіяльна, з наступного року – однокласна школа. 1890 р. в селі 107 будинків, 740 жителів, із них – 740 українців, 143 поляки, 9 євреїв, функціонували млин та фільварок.

В УСС воював Стах Чубко, в УГА – Ілько Грубий, Іван Козуб, Ілля Коречко, Антон і Григорій Куньки, Казимир Махинько, Леон Машталір, Іван та Степан Синиці, Антон Стручок й ін.

Діяли філії товариств “Просвіта” (1883 р.), “Січ”, “Луг”, “Сільський господар”, “Союз Українок”, “Рідна школа”, а також кооператива, аматорський драматичний гурток і хор. Упродовж 1934–1939 рр. село належало до ґміни Бірки Великі.

Під час німецько-радянської війни в Червоній армії загинули або пропали безвісти 40 уродженців села. В ОУН і УПА перебували, загинули, репресовані, симпатики цих об’єднань – близько 50 осіб, у т. ч. підпільників у своїх домівках переховували Іван Конотопський, Йосип Хабза та ін.

25 січня 1945 р. близько 70 червоних партизанів, які базувались у Чернелові-Мазовецькому (нині с. Соборне) пограбували село; 1 липня того ж року в селі відбувся бій. У лютому 1948 р. організували колгосп; 10 серпня того ж року вояки УПА спалили молотарку, віялку і вагу.

23 вересня 1948 р. в селі відбувся бій між працівниками МВС (понад 100 осіб) і сімома повстанцями, внаслідок якого загинули повстанці “Бучко” та “Воробець”.

ПАМ‘ЯТКИ:

-церква Покрови Пресвятої Богородиці (1912, кам’яна; архітектор О. Лушпинський),

 -капличка Божої Матері біля джерела (1990),

-“фіґура” (1908),

-пам’ятники полеглим у німецько-радянській війні воїнам-односельцям (1985, скульптор Володимир Мельник), о. Миколі Михалевичу (2001, скульптор Василь Садовник);

-символічна могилу Борцям за волю України (1991),

-пам’ятний хрест на честь скасування панщини (друга пол. 19 ст., відновлений 1995).

У Чернелеві-Руському народилися:

-публіцист, редактор, діяч ОУН Ігор Вонс (“Бродич”, 1920–1945),

-адвокат, правник, заслужений юрист України Роман Дідух (1930 р. н.),

-громадський діяч Антін Кунько (1874–1964, дідусь господарника Романа Яремчука),

-журналістка, редактор Ганна Макух (1958 р. н.),

-інженер, художник, громадський діяч Олег Островський (1925–2003),

-педагог, громадський діяч Іван Синиця (1895–1970),

-історик, археолог, громадський діяч Богдан Строцень (1959 р. н.),

-душпастирював і похований популяризатор бджільництва, громадський діяч о. Микола Михалевич,

-археологічні дослідження проводили Адам-Ґонорій Кіркор, Ігор Ґерета і Богдан Строцень.

26 липня 2014 р. під час війни на сході України (АТО) загинув уродженець села Герой України Володимир Гарматій (1992 р. н.).

До 600-ліття від першої письмової згадки про село Б. Строцень, З. Івахів, Г. Макух та І. Гуменна видали книжку “Чернелів-Руський: історичний нарис” (Тернопіль, 2011).

ЧОЛГАНЩИНА (Човганщина) – село, приєднане до Чернелева-Руського, відоме від 18 ст.; зокрема, у документах за 1710 і 1716 рр. згаданий власник села – київський підчаший Станіслав Чолганський. Ймовірно, від його прізвища і пішла назва населеного пункту.

1890 р. в селі проживало 404 особи, з них – 158 українців, 234 поляки, 12 євреїв; функціонували фільварок і корчма. У міжвоєнний період діяла філія товариства “Просвіта” та польські організації, зокрема “Кулко Рольніче”.

1921 р. в селі 95 будинків, 430 жителів. Протягом 1934–1939 рр. належало до ґміни Бірки Великі. У 1949 р. село приєднали до Чернелева-Руського.

ЗАМЧИСЬКО – хутір, приєднаний до с. Чернелів-Руський. Розташований біля р. Гнізна. Назва походить, імовірно, від місця розташування замку. В кінці 1920-х років на хуторі було 34 будинки. Нині – частина села.

Джерело

Строцень, Б. Чернелів Руський [Текст] / Б. Строцень, В. Уніят-Карпович // Тернопільщина. Історія міст і сіл : у 3 т. Т. 3. — Тернопіль, 2014. — С. 427-429 : фот. кольор.

Об’єкти релігійної спадщини:

- церква Покрови Пресвятої Діви Марії;

- три каплички

Пам’ятки природи:

- гідрологічний заказник місцевого значення джерело «В загороді».

Пам’ятники, пам’ятні знаки, монументи та символічні могили:

         - погруддя отця Миколи Михалевича;

         - Чолганський камінь (1569 рік);

         - символічна могила Борцям за волю України.

Археологічні пам’ятки:

         - могильник черняхівської культури.

Для написання інформації використано матеріали Wikipedia та www.irp.te.ua



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь