Теоретичне і практичне розв’язання проблеми наступності у системі неперервної математичної та фізичної освіти
28 листопада 2017 року на базі НВК «Дубовецька ЗОШ І-ІІ ступенів-ДНЗ» відбувся семінар вчителів математики та фізики Байковецької ОТГ на тему «Забезпечення принципу наступності у формуванні математичної та фізичної компетентностей в початковій та основній школі».
Метою семінару було: розгляд чинників, які гальмують реалізацію принципу наступності у навчанні математики і фізики та умов, необхідних для досягнення оптимальних результатів у забезпеченні наступності змісту між початковою й основною школами в умовах впровадження компетентнісного підходу.
Методист Носко О.О. ознайомив учасників семінару з причинами виникнення проблем при узгодженні мети, змісту, організаційно-методичного забезпечення різних етапів освіти, надав методичні поради вчителям щодо створення умов для послідовного переходу від однієї сходинки навчання до другої, які базуються на збереженні та поступовому змінюванні змісту, форм, методів, технологій навчання та виховання.
Носко О.О. надав педагогам рекомендації з наступності щодо вивчення математики, фізики та астрономії, дотримання яких сприятиме кращій адаптації учнів, допоможе учителям правильно організувати процес навчання на різних ступенях освіти, позитивно впливатиме на підвищення мотивації навчання.
Вчитель НВК «Дубовецька ЗОШ І-ІІ ст.-ДНЗ» Ільків Г.Р. поділилася власними методичними напрацюваннями щодо реалізації наступності навчання у 1-4 і 5-х класах, оскільки саме в цих класах учні набувають знання, виробляють уміння і навички, необхідні для успішного вивчення курсу математики.
Ільків Г.Р. наголосила на забезпеченні принципу наступності не тільки на кожному етапі навчання, а і в кожній конкретній його підсистемі, навела приклади «стикування» окремих ланок і перетворення їх в органічну взаємопов’язану систему фаз і стадій розвитку.
Вчителі Бучок О.С. та Погнерибко А.В. продемонстрували методи розв’язування геометричних задач прикладного змісту, об’єднаних однією математичною ідеєю, які дозволяють організовувати творчий пошук розв’язання, навчають евристичним методам дослідження, сприяють формуванню вмінь і навичок математичного моделювання реальних процесів та вихованню правильного погляду на природу математичної науки, її зв’язок з реальністю.
Учителі Скоробогата О.Г., Романів Т.В., Юрчак М.М. привернули увагу до важливих проблем навчання дітей мислити, ставити питання, пояснювати дії, які передують обчисленням, розуміння учнями умови задачі, осмислення кожної її фрази, ілюстрування задач рисунками, графіками, таблицями, обґрунтування, коментування, що полегшує розв’язання проблеми наступності, узгодженості змістового і процесуально-операційного аспектів навчання математики.
Наступність передбачає: поступове ускладнення програмних вимог до математичної підготовки учнів; концентричний розвиток навчального матеріалу за спільними змістово-методичними лініями; узгодженість у трактуванні понятійного апарату; доступність матеріалу, його узагальнення і систематизацію; взаємодію нових знань з раніше засвоєними.
Підбиваючи підсумки роботи, методист Носко О.О. відзначив, що компетентність учнів з математики, фізики та астрономії є ознакою високої якості навчальних умінь, можливості установлювати зв’язки між набутими знаннями та реальною ситуацією, здатності знаходити метод розв’язання, що відповідає проблемі та успішно використовувати свої уміння, сформовані протягом вивчення навчальних дисциплін.
Вчителі повинні спрямовувати освітній процес на формування предметних компетентностей учнів, щоб допомогти кожній дитині усвідомити свою роль на Землі, нехай найскромнішу і непомітну, але важливу для суспільства, а це означає допомогти бути успішним і щасливим, в майбутньому реалізувати себе як особистість
Учасники семінару отримали електронні версії матеріалів, методичні рекомендації з питань забезпечення принципу наступності у формуванні математичної та фізичної компетентностей.